اخبار

جلوگیری از خام فروشی با توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی

جلوگیری از خام فروشی با توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس گفت: جلوگیری از خام فروشی اهمیت بالایی دارد که با تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین دستی می‌توان در این راستا اقداماتی را انجام داد.

به گزارش روابط عمومی پترول، رشید قانعی در نشستی خبری با بیان اینکه سالانه ۱۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی در کشور انجام می‌شود و این محصولات قابلیت تکمیل زنجیره ارزش را دارد تا ارزش افزوده بالاتری به کشور وارد شود، اظهار کرد:  از سال‌های قبل شش طرح نیمه‌کاره را در دستور کار داشتیم، بر اساس هدف‌گذاری‌ها، سال آینده این شش طرح بهره‌برداری می‌رسند که سهم مهمی در جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی در اجرای طرح‌های پتروشیمی ممانعت از خام فروشی است، گفت:  می‌توان با حفظ سود، از خام فروشی نیز جلوگیری کرد که برای این مساله نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس تصریح کرد: برای همکاری با صادرکنندگان برتر صنایع تکمیلی پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش به بخش صنعت پیشنهاداتی را مطرح کردیم که بر اساس این پیشنهاد، کف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس رعایت می‌شود و از محل محصولاتی که صادر می‌شوند، صنایع پایین‌دستی توسعه پیدا می‌کنند.

قانعی با اشاره به اهمیت تولید بدون کارخانه و ارزش آفرینی آن، گفت: در سالی که گذشت این موضوع را پیگیری کردیم که می‌توانست برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند اما متاسفانه وزارت صمت همکاری لازم را نداشت. امیدواریم در سال آتی شاهد چنین همکاری‌هایی باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی صادر می‌شود، تاکید کرد: این در حالی است که در مواردی تا ۷۰ درصد ظرفیت صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور خالی است و می‌توان بخشی از محصولات نیمه خام پتروشیمی را به جای صادرات به سمت صنایع پایین دستی برد. با این کار علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزآوری در کشور بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه سالانه ۱۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی در کشور انجام می‌شود و این محصولات قابلیت تکمیل زنجیره ارزش را دارد تا ارزش افزوده بالاتری به کشور وارد کنند، گفت: شش طرحی که در دستور کار داریم ۵۰۰ میلیون دلار به ارزآوری کشور کمک می‌کند و در حوزه جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش نیز نقش قابل توجهی خواهد داشت.

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۴۴
pgpdig.ir |
تعداد بازدید : ۴۶۹
کد خبر : ۱۴۸